قبل و بعد از یخزدگی کنتور آب در فصل سرما چه کنیم؟
عایقبندی کنتور و لولههای آبرسانی در پیشگیری از یخزدگی موثر است و توصیه میشود با قراردادن پشمشیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه کنتور و عایقکردن لولههای سطحی میتوان از یخزدگی انشعاب و کنتور جلوگیری کرد.
در صورت مشاهده یخزدگی از حرارتدادن مستقیم و یا ریختن آب جوش روی کنتور و یا لولههای آب داخل ساختمان و یا از برافروختن آتش در مجاورت شیرها و لولههای آب جدا خودداری کنید.
همچنین در صورت بروز مشکل یخزدگی با سامانه تلفنی 122 شرکت آب و فاضلاب استان تهران تماس بگیرید تا گروههای امدادی در کمترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی کنند.
آیا هنگام خرید یا اجاره، برگ تسویه حساب از شرکت آب و فاضلاب لازم است؟
هنگام خرید یا اجاره املاکی که دارای انشعاب آب هستند، حتما باید به آبفای منطقه خود مراجعه کنید و برگ تسویه حساب را دریافت کنید تا مشمول پرداخت بدهی معوقه نشوید.
الگوی مصرف آب برای اشتراکهای خانگی به ازای هر واحد چقدر است؟
14 متر مکعب معادل 14هزار لیتر در ماه.
آیا میتوانیم روی دریچه کنتور را بپوشانیم؟
خیر. برای تسهیل در قرائت کنتور لطفاً روی دریچه اتاقچه کنتور را نپوشانید.
پلاکی در ملک ما از طرف شرکت آب و فاضلاب نصب شده است. آیا میتوانیم آنرا برداریم؟
از پلاک نصب شده بمنظور شناسایی هر چه بهتر ملک و کنتور، مراقبت نمایید.
دوره صدور قبض آب چه مدت است؟
قبض آب بها تقریبا هر دو ماه یکبار صادر می شود . چنانچه بیش از15 روز در وصول آن تاخیر افتاد ، مراتب را کتباً به آب و فاضلاب منطقه خود اعلام فرمایید .
اگر نسبت به میانگین ماههای پیش، تغییر زیادی در قبض آببها رخ دهد، باید چه اقدامی انجام دهیم؟
در صورتی که مصرف آب شما در قبض کمتر یا بیشتر از میانگین دوره قبل درج شده باشد، رقم فعلی کنتور خود را به شرکت آب و فاضلاب منطقه خود (اعلامشده روی قبض آب) اطلاع دهید.
آیا ماموران آب و فاضلاب حق دریافت وجه نقد را دارند؟
ماموران آب و فاضلاب برای دریافت وجه نقد به مشترکان مراجعه نمیکنند. بنابراین در صورت مشاهده چنین مواردی بلافاصله به نیروی انتظامی اطلاع دهید.
در صورت تاخیر در پرداخت قبض آب چه خواهد شد؟
چرا باید بدهی معوقه را پرداخت کنیم؟
هنگام خرید و یا اجاره املاکی که دارای انشعاب آب هستند حتما به آب و فاضلاب منطقه خود مراجعه و برگ تسویه حساب دریافت کنید تا مشمول پرداخت بدهیهای معوقه نشوید.
برای ساخت بنا یا تغییر کاربری ساختمان، چه اقدامی لازم است انجام دهیم؟
قبل از هر گونه ساخت و ساز یا تغییر در نوع مصرف آب، لازم است صاحب ملک به آب و فاضلاب منطقه خود مراجعه کند.
ماموران قرائت کنتور و آب بها را چگونه شناسایی کنیم؟
تمامی ماموران قرائت کنتور و توزیع قبض آببها دارای لباس فرم و کارت شناسایی هستند. بنابراین از ورود افرادی که بدون لباس فرم و کارت شناسایی معتبر هستند به داخل ساختمان جلوگیری کنید.
در صورتی که هنگام مراجعه مامور قرائت در منزل نباشیم چه میشود؟
در صورت عدم حضور مشترک هنگام قرائت کنتور، کارت مخصوص به جای گذاشته میشود. لطفاً پس از مشاهده آن آخرین رقم کنتور آب خود را قرائت و با شماره تلفن درجشده در کارت با امور مشترکین منطقه خود تماس بگیرید تا قبض آب شتراک شما صادر شود.
وقتی به نظر میرسد کنتور خراب است، باید چه کرد؟
هنگام خرابی کنتور بلافاصله مورد را به آب و فاضلاب منطقه خود اطلاع دهید.
آیا مسئولیت تاسیسات داخل منزل به عهده شرکت آب و فاضلاب است؟
خیر. مسئولیت حفظ و نگهداری تاسیسات داخلی آب ملک صرفاً به عهده مشترک است.
آببهای ما نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. علت آن چیست؟
برای اطمینان از عدم شکستگی تاسیسات داخلی و اتلاف آب، لولهکشی تاسیسات داخلی ساختمان خود را آزمایش کنید.
آیا میتوان روی شیری که انشعاب آب را به منزل یا مغازه ما وصل میکند با آسفالت یا موزاییک پوشاند؟
به منظور جلوگیری از خسارتهای احتمالی، محفظه شیر انشعاب را همواره مرئی نگاه دارید.
مدتی عازم مسافرت هستیم. باید چه کنیم؟
اگر عازم مسافرت هستید لطفاً انشعاب آب خود را به طور موقت از شیر فلکه قطع کنید.
در نزدیکی منزل ما لوله آب شکسته است، به کجا باید خبر دهیم؟
در صورت شکستگی شبکه آب تهران، بلافاصله به شماره تلفن 122 اطلاع دهید.
شکایات خود را به کجا اطلاع دهیم؟
شماره تلفن 122 (واحد ارتباطات مردمی آبفای استان تهران) در تمامی ساعات شبانهروز پاسخگوی شهروندان عزیز است.
آیا میتوانیم از انشعاب آب خود به همسایگان بدهیم؟
خیر. امکان نقل و انتقال آب از ملکی به ملک دیگر وجود ندارد.
آیا شخصا میتوانیم کنتور خود را خود تعمیر کنیم؟
خیر
هر گونه دستکاری در کنتور و اتصالات مر بوط به آن ممنوع است.