اخبار

مشاور مدیرعامل آبفای منطقه یک; توسعه ناحیه محوری استقلال عمل نواحی را افزایش می دهد

مشاور مدیرعامل آبفای منطقه یک; توسعه ناحیه محوری استقلال عمل نواحی را افزایش می دهد

این روزها تب ناحیه محوری در شرکت ما بسیار داغ است. برخی از همکاران به نواحی منتقل شده اند و الزامات ساختاری و تشکیلاتی نواحی نسبت به گذشته سر و شکل بسیاری بهتری به خود گرفته است. اما این طرح چیست؟ چه مزایایی دارد و به عبارتی قرار است چه رخداد تازه ای را شاهد باشیم. به منظور پاسخگویی به این سوالات با جناب آقای دکتر کورش کریم پور، مشاور محترم مدیرعامل در امور ناحیه محوری به گفتگو نشستیم. با ما همراه باشید؛

*اجرای طرح ناحیه محوری در شرکت های آب و فاضلاب از چه زمانی آغاز شد؟

این طرح از سال 1391 با ابلاغ مدیرعامل محترم آبفای استان تهران به منظور بهبود خدمات رسانی به مشترکان گرامی شرکت آب و فاضلاب شروع شد.

*در اجرای این طرح چه اهدافی اولویت دارند ؟

شاید مهمترین هدف اجرای این طرح شفاف سازی و افزایش سرعت عمل در خدمت رسانی به همشهریان عزیز است. بدیهی است که ما به عنوان یک سازمان خدماتی باید نسبت به تمرکز زدایی اقدام کنیم. به همین منظور  استفاده از ظرفیت های بالقوه در دفاتر پیش خوان خدمات دولت در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار گرفت. البته همکاری با این دفاتر از ابتدای سال 92 شکل و شمایل جدی تری به خود گرفت. ناحیه محوری هم یکی از مسائل مهمی است که در ادامه همکاری با این دفاتر و به منظور ارائه خدمات باکیفیت بالا و سریع تر راه اندازی شده است. ما قصد داریم به سمتی حرکت کنیم تا وظایفی که بر عهده نواحی است به صورت کامل در خود نواحی انجام و در آینده یک سیستم انگیزشی و تشویق در نواحی برای همکاران پایه گذاری شود تا نواحی بتوانند در ارزیابی ها ظرفیت و استعداد خود را نشان دهند.

فرایند ناحیه محوری در آبفای منطقه یک در چه وضعیتی است؟

با حضور آقای مهندس سلامت از ابتدای سال 93 نسبت به تشکیل کمیته طرح و توسعه ناحیه محوری و همچنین استفاده از مدیریت جهادی اقدام کردیم.  همانطور که مستحضرید مدیریت جهادی در زمان جنگ کمک زیادی به رزمندگان ما کرد و ما از این تجربیات برای افزایش ابتکار عمل و عملکرد بهینه با سرعت بالا بهره بردیم. نخستین و مهمترین اقدامی که در ابتدا صورت گرفت، تکمیل نمودار تشکیلاتی نواحی بود.عمده ترین و بارزترین شاخصه آن هم جانمایی افراد در کارهای مرتبط با شغل و تحصیلات شان بود.  به عبارتی تکمیل نمودار تشکیلاتی نواحی و بهینه کردن نیروی انسانی مهمترین اقدامی است که در راستای تقویت این طرح انجام شده است.

* طرح در آبفای منطقه یک چقدر پیشرفت داشته است؟

در برخی نواحی به دلیل ساختاری که دارند پیشرفت بهتر بوده است. البته هر کدام از نواحی ظرفیت هایی دارند. فکر می کنم طرح در مجموع حدود 60 درصد پیشرفت داشته است.

*آیا ایده های نو و جدیدی نیز برای ادامه طرح دارید؟

تفکر این است که ناحیه محوری با ایده های جدید بارور و روز به روز بالنده تر شود. مثلاً اگر یک ناحیه به مرحله سوددهی برسد و هزینه های شفافی داشته باشد می تواند وارد بورس شود. البته بارور کردن ابتکار و خلاقیت پرسنل هم جزو طرح هایی که ما در این زمینه پیگیر آن هستیم. ما تنها شرکتی هستیم که مشاور مدیرعامل در امور ناحیه محوری داریم و این نشان از عزم بالای مدیرعامل در زمینه توسعه این طرح دارد. استفاده از نظام پیشنهادات، تکنولوژی های نوین و داشتن سازمانی متفکر از جمله بحث های مطرح در این زمینه است.

*مهمترین بستر پیاده سازی طرح ناحیه محوری، همکاری و مشارکت با دفاتر پیش خوان خدمات دولت است؛ در شرکت ما هم اکنون چند دفتر در زمینه ارائه خدمات آب و فاضلاب فعالیت می کنند؟

در آبفای منطقه یک هم اکنون 9 دفتر پیش خوان به صورت فعال مشغول ارائه خدمات آب و فاضلاب هستند که در محدوده های پاسداران، بلوار میرداماد، نیاوران، ولیعصر، شهرک غرب، سعادت آباد، بلوار ارتش، خیابان ملاصدرا و خیابان دولت به مشترکان محترم خدمت رسانی می کنند. البته دیگر دفاتر هم درخواست فعالیت دارند.

*چرا تعداد دفاتر ارائه دهنده خدمات بیشتر نمی شود؟

چون کار تخصصی است و ما به این دفاتر آموزش های لازم را ارائه داده ایم. اگر دیگر دفاتر هم بخواهند وارد شوند، نیازمند زیرساخت سازی و دادن آموزش های لازم به آنان است.

*چه خدماتی از ما به صورت کامل در دفاتر پیش خوان ارائه می شود؟

خدماتی همچون رسیدگی به امور مربوط به قبض، دریافت درخواست های مشترکان و تغییر نام و موارد مشابه از عمده ترین خدماتی است که در این دفاتر انجام می شود. انتظار مشترکان این است که کارشان در دفاتر پیش خوان به صورت کامل انجام شود. در حالی که در برخی امور که نیاز به بازدید از محل دارد، این امکان وجود ندارد.  ما الزاماتی داریم و یک ارگان تخصصی هستیم، به همین دلیل برخی کارها باید در ناحیه انجام شود. اما یک اصل وجود دارد؛  در آینده نزدیک خدمات باید در سریع ترین زمان و به طور کامل در دفاتر پیش خوان انجام شود و آنها بازوی اجرایی این طرح هستند.  بنابراین باید نسبت به آموزش و توانمند سازی این دفاتر  اقدامات جدی تری صورت پذیرد تا رضایت مشترکان به طور کامل حاصل شود. 

*آندسته از همکاران که با اجرای طرح ناحیه محوری به نواحی منتقل شده اند، از نظر رفاهی و درآمدی چه وضعیتی پیدا می کنند؟  و نکته دیگر اینکه آیا سایر همکاران هم از اجرای طرح منتفع می شوند؟

می توان گفت تقریباً تمامی همکاران منتقل شده از ارتقاء شغلی و  مزایای پرسنلی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده اند. سایر همکاران نیز با اجرای این طرح، می توانند بسیاری از کارهای رفاهی مانند خدمات نسخه های درمانی و بیمه ای و جمع آوری سوابق کاری را به طور کامل در نواحی پیگیری کنندو شاهد رسیدگی سریع تر و به روز تر به این امور باشند.

*شاخص ترین خدمات جدیدی که در نواحی ارائه می شود چیست؟

انجام امور عمومی و خدمات رفاهی، اداری و درمانی، پیگیری سوابق بیمه ای و بازنشستگی مهمترین شاخص هایی است که می تواند رضایت بیشتر همکاران را در پی داشته باشد.

*نواحی در زمینه هزینه کردن بودجه خود چه وضعیتی پیدا می کنند؟

امسال در بودجه  بحث تامین منابع درآمدی و هزینه به تفکیک نواحی به خوبی انجام شد و نواحی ضمن شفاف سازی بیشتر می توانند به نسبت درآمد هزینه کنند. و این شاخص عملکرد نواحی خواهد بود و بدیهی است که هر کدام از نواحی از این پس استقلال بیشتری خواهند داشت. 

*برای سنجش مزیت های رقابتی نواحی پس از اجرای این طرح چه برنامه ای دارید؟

ما یک نظام نامه ای داریم که این نظام نامه از طرف آبفای استان تهران به ما ابلاغ شده است. این نظام نامه مبنای کار بود و جا برای توسعه و افزودن بندهای جدید به این نظام نامه وجود دارد. یکی از اهداف ما ارزیابی نواحی بر مبنای شاخص های کمی و از آن مهمتر ارزیابی بر اساس شاخص های کیفی است؛  به همین دلیل خلاقیت نواحی مهم است و کمیته طرح و توسعه ناحیه محوری ما وظیفه ارزیابی و سنجش نواحی را بر عهده خواهد داشت.

*در پایان صحبتی اگر دارید، بفرمایید؟

بله، نکته مهم دیگری که وجود دارد نقش روابط عمومی است. اگر چه ناحیه محوری ابلاغ آبفای استان است و زحمات زیاد و تاکیدات بسیاری بر آن شده است، اما این همه چیز نیست و بسیار مهم است که بتوانیم فرهنگی را در این خصوص ایجاد کنیم تا از همراهی کامل کارکنان برای رسیدن به موفقیت کامل استفاده کنیم و این نقش به عهده روابط عمومی است که می‌تواند فرهنگ ناحیه‌محوری و مزایای آن را در شرکت ایجاد کند و جا دارد که از زحمات کلیه کارکنان در روابط عمومی تشکر و قدردانی شود. آینده ای بهتر و پیشرفت و تعالی شرکت را ازدرگاه خداوند آرزو دارم. 
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ۱۲:۲۰

لطفا در مورد این خبر اظهار نظر فرمایید

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید